onsdag, april 27, 2011

Uppror på vårdcentralen

Igår var jag till vårdcentralen här i Storvreta för att ta blodprover. Tänkte att det är nog mycket folk så här på en tisdagmorgon direkt efter påsk, så jag åkte dit till kl. 09.00.
Dom har drop-in fram till halv 11. Sen kommer "blodbilen" för att ta med alla prover till Ackis. Så man måste hinna bli stucken innan dess.
Men det här vårdcentralen går nog till världshistorien som den mest oeffektiva.
För det första så är det "drop in", men om man måste ta prov på uppdrag av en läkare på vårdcentralen så får man en rosa lapp. Om man (som jag och många andra) kommer från Ackis så får man en grön nummerlapp.

Sen så får alla med en rosa lapp komma in före dom med grön lapp, oavsett om dom kom flera timmar senare.
Vilket resulterar i att man kan komma dit 08.00, får sin gröna lapp, för att sedan sitta där och titta på dem som kommit senare, fått rosa lapp, får gå in och ta prover för att sedan gå hem.

Min granne, en väldigt gammal man satt där förra gången från kl. 08.00 till kvart i elva !!!! Han såg jättedålig ut, så jag frågade i kassan efter ett par timmar om de kunde låta honom gå in, men det var som att prata med väggen, och de säger bara
- Jag kan inte göra nåt...
Man blir så frustrerad.

Jag tar alltid djupa andetag och påminner mig själv att inte bli upprörd innan jag går dit, för jag vet ju vid det här laget hur det fungerar. Men det är ändå väldigt svårt att hålla sig lugn....
Det jag inte är så förtjust i är dock att sitta där i väntrummet länge, mitt bland sjuka människor, som kommer in och hostar och snörvlar och ser väldigt hängiga ut. Då blir jag orolig eftersom jag är infektionskänslig nu när jag får cellgiftsbehandling. Jag vill absolut inte bli sjuk, och försöker egentligen att hålla mig undan sådana här situationer.

Ett antal människor satt i alla fall där i väntrummet och blev mer och mer arga, en del var så arga att dom skällde lite till på receptionisten och gick därifrån! En man bestämde sig för att skriva att brev till ledningen på vårdcentralen och började att samla in underskrifter.... Uppror!!


Till slut i alla fall, strax efter 11 kom jag därifrån. Jag trodde ett tag att det bara var att åka vidare till Ackis och sätta sig där och vänta. Men nu hann jag precis i alla fall.

Och inget samtal kom det på eftermiddagen heller, vilket betyder att än en gång så var blodvärderna ok, och kroppen redo för mer gifter!

Kvällen blev sen. Mannen och barnen kom ju som sagt var hem från England och hade mycket att visa och berätta. Det verkar som om dom var jättenöjda och har haft det väldigt bra. Det har varit högsommar värme därborta hela påsklovet. 
Hela England laddar tydligen för bröllopet på fredag (Prince William och Kate).
Dagen är en "bank holiday" i år så att alla kan följa och titta på bröllopet. Jag tror cermonin börjar kl. 12.00 (svensk tid). Så det ska jag försöka att titta på en stund! Jag gillar bröllop!

Här är en rolig reklamsnutt jag hittade på You tube från det engelska Mobiltelefonbolaget T-Mobile.
Jag småskrattade faktiskt när jag såg den, tänk om bröllopet blir så här... väldigt traditionsenligt... not!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar