torsdag, februari 02, 2012

Piller


Det här är vad jag fick med mig hem igår från ODA.
En dosett med 2 veckors Xelodapiller, uppdelade i fack, markerade med morgon och kväll - vilket behövs, för att komma ihåg det själv skulle inte vara lätt.
Lite infobroschyer om biverkningar och när jag måste höra av mig till sjukhuset.
Piller mot illamående.
Piller mot förstoppning.
Handkräm.
Fotkräm.
Stränga instuktioner att smörja in morgon och kväll för Xeloda ger ömma händer och fötter och har jag otur en massa blåsor.
Stränga instruktioner om att vara noga med tandhygien, att använda munskölj, morgon och kväll, för det påverkar slemhinnornna.
Sen kommer jag inte ihåg vad hon sa mer, jag var trött.

Steve kom och hämtade upp mig efteråt, vi åkte hem och åt en krämig champinjonsoppa med vitlök som han förberett kvällen innan. Jättegott!

Sen så gjorde jag något dumt.
Jag lyfte ett skåp.
På Blocket hittade jag igår ett skåp för 200 kr och det fanns i Storvreta runt hörnet. Mailade och dealade och sa till killen -Vill ha, ska ha!
Väl här hemma så skulle det ju upp på vinden och jag tyckte att det kan ju jag hjälpa till med, min rygg gör ju faktiskt inte så ont längre. Så jag lyfte. Och det känner jag idag. Är huvudet dumt får kroppen lida!

När jag var på väg till Ackis igår eftermiddag så ringde de från Folktandvården, de sa att jag inte varit där på två år (för att de inte kallat mig....) men de hade återbudstider idag och undrade om jag kunde komma idag på förmiddagen.
Ja, varför inte sa jag.
Jag vill ju gärna kolla igenom tänderna nu innan jag börjar med Xelodan eftersom det påverkar munhygien, så det var ju perfekt timing.

Nu har jag varit där på förmiddagen, de skrev in hela min historia på datorn och kollade igenom munnen. Allt såg fint ut nu. Inga hål eller andra problem. Tandläkaren berättade även att om jag ber min doktor att skicka en remiss så får jag komma till dem en gång i kvartalet för förebyggande flourbehandlingar på frikortet. Vilket skulle vara jättebra. Jag är nog inte ensam om att hata hål i tänderna. Sedan skulle hon skriva ut bra munskölj på recept åt mig eftersom jag måste skölja morgon och kväll nu pga behandlingen.
Så det var ett besök som var helt oplanerat men kom helt rätt tidsmässigt.

Nu är jag verkligen svullen i ansiktet, T tycker att jag ser ut som en fotboll, och jag håller med. Jag vet att det verkligen är ytligt i det stora hela, men så fort jag ser mig själv i spegeln så rycker jag till, det är ju inte mig själv jag ser. Jättekonstigt.
Jag bad T att ta ett kort på mig, så att vi har bevis sen när jag slutar med kortisonet, hon tyckte det var kul att leka fotograf. Jag har ju bestämt mig för att vara helt ärlig mot mig själv här på bloggen, så här kommer ett foto av mitt "tillstånd" just nu, nyvaken i morse. Det enda jag har gjort är fotot svartvitt, i färg blev det hemskt!




4 kommentarer:

  1. Hej Jenny!

    Är lite nyfiken på hur mycket kortison du äter, det är väl strålningen som gjort att huvudet svullnar också?

    Och så är jag nyfiken på hur länge du har fått pamidronaten. Jag har fått den sedan 2008, men nu har vi gjort ett uppehåll under Taxolbehandlingen. Vad hade du för biverkningar på Taxolen? Hade du problem med tänderna då? Jag fluorsköljer för fullt för som du sade, hål i tänderna ovanpå allt vill vi inte ha!

    Och så har jag en sista fråga - är det bara det svullna huvudet som gör att du är en stjärna på wordfeud? Då hoppas jag att det snart lägger sig...:-)

    Kram Annette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annette!
      Det stämmer. Det är bara strålningen som gör att huvudet sväller "invändigt" upp till två månader efteråt.
      Kortisonet tar jag för att minska svullnaden invändigt, men gör att jag sväller
      utvändigt.... ironiskt va?
      I början tog jag 6 st piller morgon och 6 st kväll. O,5 i styrka. Nu är jag nere på 4 st på morgonen och inget på kvällen och ska minska med ett piller i veckan.

      Bondronaten och innan den Zometa, som jag antar är det du menar med pamidronaten har jag fått var 6:e (tror jag) vecka sedan jag fick min "första" cytostatikakur första gången. På Ackis är eller var det i alla fall standard att alla bc-patienter får Zometa i förebyggande syfte.
      Det funkade då inte på mig eftersom det kom tillbaka i skelettet. Därför bytte de till Bondronat i aug-10, och sen dess får jag det var 4-6:e vecka.

      Av Taxolen så var biverkningarna helt ok. Jag blev trött och öm i kroppen samma dag och dagen efter. Sen var jag nästan normal resten av veckans dagar. Håret blev tunt, men ramlade inte av helt, så med en kort frisyr gick det bra. Ögonfransar och ögonbryn försvann nästan helt. Men nåt annat kan jag inte komma på nu. Jag klarade mig helt utan problem med fötter och händer. Munnen hade jag inga problem alls, och det fick jag ju bekräftat hos tandläkaren idag att även efter 10 månader med Taxol så har jag inga hål alls och då har inte jag använt flourskölj eller något speciellt utan bara borstat noga morgon och kväll.

      Jag har som sagt var haft väldig tur med mina matcher mot dig Annette, så nästa gång vinner du säkert!!

      Kram Jenny

      Radera
  2. känner igen "xelodakitet". Jag hade inga problem med magen eller illamående och då har jag ändå kort tarm och stomi. Det var händer och fötter som krånglade trots enträget smörjande. Första kuren var enkel, lite stickningar i fötterna och smalbenen nån timme på kvällen. Sen blev det värre och nån kur fick jag avbryta för att till nästa gång sänka dosen. jag åt 4 tabletter kur 1 och 2 och sen 3 tabletter kur 3 och 4, för att sen äta 2 tabletter kur 5-8 och då var biverkningarna helt hanterbara. Så ta hand om händer och fötter och hoppas xelodan ger tumörerna en match.
    jag tog bara prover i slutet av vecka 3 för att de skulle kolla innan varje ny kur startade. Hade aldrig låga vita blodkroppar (skönt när man har små dagisbarn som drar hem både det ena och andra)

    /E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack E för att du delar med dig av dina erfarenheter med Xeloda. Skönt att höra att magen kan klara sig, jag hoppas att det blir så för mig också. Just nu är min kur 4 tabletter (4x500) så vi får se om det går bra eller om jag måste minska sen.
      Jag kommer också behöva att ta blodprover var 3:e vecka inför varje kur, och enligt min Dr så påverkar inte Xeloda immunförsvaret riktigt lika hårt som många andra typer av cytostatika, och det känns också bra!
      Stor Kram
      Jenny

      Radera