måndag, februari 06, 2012

Artikel

Läste en artikel i UNT idag om cancerpatienters psykiska hälsa.
Klicka här om du vill läsa artikeln

När jag läste den så kom jag faktiskt på att under hela min cancerresa som startade i april 2009, och jag har varit i kontakt med onkologen med mer eller mindre täta läkarbesök, så är det aldrig någon läkare som har frågat hur jag mår psykiskt. Helt otroligt egentligen nu när jag tänker efter.
Som artikeln nämner så har jag många gånger fått frågan -Hur mår du?
Men den har jag alltid uppfattat som hur jag mår fysiskt och har svarat så, det har aldrig kommit någon följdfråga om hur jag mår psykiskt.
Nu har jag väl haft tur i och för sig, för jag har mått och mår fortfarande psykiskt bra, jag är ganska positiv som person och försöker att se guldkornen i vardagen istället för det jobbiga, men det spelar egentligen ingen roll in den här frågan tycker jag. Det viktiga är ju att ingen någonsin har frågat.
Men nu kanske det blir ändring på det, när den här studien blivit officiell.

Idag tvingade jag ut mig själv på en promenad i det fina vädret. Det blir lätt att dagen bara går när man är hemma, men jag vet att jag mår bättre om jag kommer ut en sväng. Och nu ska ni inte tro att vi pratar långpromenad, jag var ute i kanske 20-25 minuter, men det är allt jag orkar och bättre än ingenting.

Jag vågar heller inte gå så långt i vinterkängorna för mina händer och fötter börjar nu bli ömma av cellgifterna. De sticker lite och känns "fluffiga", inte så skönt, och jag är livrädd att jag ska börja få blåsor på fötterna som är en vanlig biverkning. Då gör det ju ont att gå, och så här års kan man ju inte precis gå ut barfota!

Idag känns det där med försäkringen lite bättre, Sofie har också lovat att hjälpa mig med de kontakter hon har, så jag hoppas verkligen att detta kan lösas på något vis.

Just nu tänker jag lite extra på flera tuttkompisar som har det jobbigt med kroppen, både psykiskt och fysiskt. Ni vet vilka ni är och jag ser fram emot Tallinnresan tillsammans, då tar vi hand om oss själva och varandra!!
Stora kramar till er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar