måndag, juni 20, 2011

Hemma

Home sweet home. Låter som om jag har varit borta i flera månader men jag tycker ändå att det är skönt att komma hem, även fast det bara är några nätter. Jag börjar med ett par bilder på rummet från hotellet vi bodde första natten. Det är tydligen en jättegammal gård ute på landet som de har renoverat och det var tjocka stenväggar genomgående i hela huset. Väldigt fint, tydligen har de tex mycket bröllop där .
Jag glömde att ta ett kort utifrån, men, men.


På lördag var det dags att titta runt i staden. Jag gick och gick och gick. Vädret var upp och ner. Regn, sol, regn sol. Jag blev faktiskt förvånad över hur litet Bryssel är. Shoppinggatan var inte alls mycket för världen. Jag letade runt lite för att hitta lite lokala, mindre affärer men allt jag hittade var stora kedjor, turistaffärer och chokladaffärer så klart! När jag fått nog av affärer bestämde jag mig för att leta upp "den kissande pojken". Även fast jag hade en karta så är det inte lätt att hitta. Alla gator är väldigt kringilikrokiga, inte många raka gator. Jag såg väl lite lost ut för en gubbe kom fram och fråga om han kunde hjälpa mig en gång. Men det jag har kommit fram till också är att Belgarna är inte så bra på att skylta. Plus att de har fullt upp med att skriva de skyltar som finns på franska och holländska så att de glömmer bort engelskan. Som tur är påminner ju holländskan lite om tyska och det förstår jag ganska bra, så helt borta var jag inte.
Ska jag vara riktigt ärlig så förstår jag inte att en stad kan bli känd för en halvmeter hög staty. Jag trodde den skulle vara mycket större och imponerande, men nu har jag sett den och det har även  50 japaner som ställde sig mitt framför mig.


På vägen till pojken så gick jag till "Grand Place", hittade tyvärr ingen skylt som berättade historien bakom torget så det får räcka med bilder.




Självklart så var jag tvungen att prova chokladen som finns över allt, eftersom jag älskar jordgubbar slog jag två flugor i en smäll och köpta en kon jordgubbar doppade i Godivachoklad. Mmmmmmm, det var gott ska ni veta. Jag var så glupsk att jag glömde bort att ta en bild innan jag hade ätit upp alla.
Köpte självklart med mig lite mera Godivachoklad till familjen, kan ju inte komma hem utan.

Summa sumarum är att helgen har varit helt ok. Jag har sovit gott i en skön säng, jag har tagit det lugnt och bara varit som planerat. Nu är det tillbaka till vardagen. Planen är att jobba några timmar i eftermiddag.

Avslutar med en fin låt som jag går och nynnar med till på sistone.

2 kommentarer:

  1. Låter som du haft det mysigt, känner igen mig när du berättar. Har också varit där för ungefär 10 år sen, letade också efter den kissande pojken och blev snopen att han var så liten.
    Kram mamma

    SvaraRadera
  2. Ja liten var han! Tydligen så spinner de vidare på samma tema, och nu ska det finnas "den kissande flickan" och "den kissande hunden" också..... Kram

    SvaraRadera