tisdag, juni 28, 2011

Hårstatus

Det är konstigt det här med håret.
Jag har ju inte tappat allt hår denna gång, än i alla fall. Men det är tunt och väldigt ocharmigt.
Det som händer nu är att håret går av. Alltså jag tappar inte hela hårstråna utan de går av ungefär ett par centimeter från hårbotten. Så är det nu i fram och på sidorna och mitt uppe på huvudet. Ha, ha, ja, det är ju ungefär hela håret inser jag nu när jag läser vad jag har skrivit.
Jag har ju en del längre hårstrån som döljer de korta just nu. Men vad jag gör jag när alla hårstrån har gått av, det är frågan.
Jag vill verkligen inte använda peruken. Speciellt inte nu mitt i varma sommaren.
Jag vill inte heller använda sjal.
Och jag vill inte visa mig kal.
Sen finns det ju inget annat alternativ.
Så det går jag och klurar på och jag kommer aldrig att komma fram till något vettigt för jag vill inte vara utan hår! Önskar att det fanns något mirakelpiller som gjorde att håret kunde växa ändå under behandling.
Det blir så himla tydligt för mig själv och alla andra när man tappar håret. Då SER man sjuk ut och kan lika gärna gå runt med en skylt runt halsen "Jag har cancer".
Med hår kan jag välja själv när jag vill tala om att jag har cancer och jag tycker att jag ser någorlunda normal ut när jag tittar mig i spegeln.

Jag har även några stycken ögonfransar kvar uppe. Jag kämpar på med de få och försöker att måla dit lite mascara ibland för att se lite "piggare" ut.
Ögonbryn har jag också lite, lite, lite kvar. Jag fyller oftast i dem också.
Under armarna växer inget hår. Ibland kommer jag på mig själv att raka mig under armarna utav bara farten när jag duschar. Det är ju dock onödigt....
"Därnere" och på benen växer det fortfarande hår sakta, sakta. Så där måste jag faktiskt raka bort den mjuka stubben då och då, kanske en gång i veckan. Då känner jag mig lite normal i alla fall som får pyssla med sånt!

Eftersom studien jag är med i kräver att jag helst inte ska vara i solen, så har jag idag suttit i uterummet och startat upp mitt projekt "göra smycken".
Jag har gjort 2 halsband och 1 armband. Men insåg snabbt att jag har inte tillräckligt med fina pärlor och silverdelar. Så imorgon måste jag nog åka och handla lite mera så att jag kan göra fina saker.
Det är lite pilligt och jag måste öva lite för att få till snygga avslut och sånt, men än så länge är det kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar