torsdag, september 22, 2011

The Röntgenmaskin

Den här gången så kom jag äntligen ihåg att ta ett kort på den "röntgenmaskin" som jag besöker var åttonde vecka, det är några som undrar vad det är för slags maskin och hur den ser ut, så här är den:


Själva röntgen går snabbt.
Det tar bara ca 10 minuter efter att jag väl kommit in i rummet. (Då har jag suttit utanför och druckit kontrast i två timmar innan).
Först får jag lägga mig ned på den stenhårda britsen. Inte skönt när man har ont i ryggen kan jag tala om. Men nu för tiden med mina fina morfindoser i kroppen så går det bra.
Sen sätter de en nål i armen och testar att den funkar.
Sen säger maskinen åt mig att håll andan, så åker jag igenom ringen en gång. Sen kommer sköterskan ut och sprutar in mer kontrast i nålen. Då känns det först som konstig smak i halsområdet och sen blir man varm och så känns det som om man kissar på sig. Men det gör man inte. Jag har även frågat sköterskan om någon, någonsin har kissat på sig, men enligt henne så har det aldrig hänt. Skönt att höra, för det känns verkligen som om man håller på att göra det.
Sen säger maskinen till mig att hålla andan igen, och så åker jag fram och tillbaka ett par gånger och sen så är det klart!

Det var lite lustigt i tisdags för när jag klev in i rummet, så kom en sköterska ut och säger -Hej Jenny!
Det var min faster som jag inte har träffat på jättelänge. Hon jobbar på Ackis och håller på att lära sig den här typen av röntgenmaskiner just nu. Det är ju inte direkt att jag förväntar mig att träffa någon jag känner i just detta rum. Världen är liten......

2 kommentarer: