torsdag, september 08, 2011

Den Rosa Månaden närmar sig

Nu börjar det närma sig oktober, den "Rosa Månaden".
Det är med blandade känslor.
Inte nog med att jag lever med min kroniska bröstcancer inom mig varje dag, nu blir jag och många bröstsystrar påminda överallt runt omkring oss också, i tidningar, på tv, i affären, på nätet, ja överallt, och det kan vara jobbigt för båda sjuka och anhöriga.

MEN och det är ett stort men -

Är det inte fantastiskt hur alla dessa människor och företag engagerar sig för att stödja och samla in pengar till cancerforskningen??? Om jag ändå hade tänkt att tex köpa toalettpapper när jag är och handlar, så är det väl jättebra att ett företag har tagit fram ett rosa toalettpapper denna månad för att sedan skänka några kronor till cancerforskningen, som jag kan köpa istället? Och vi är ganska många här i Sverige som behöver toalettpapper = många kronor till cancerforskningen.

Vi i unga tjejer gruppen på bröstcancerföreningen i Uppsala ska hålla i en Ljusmanifestation på Stora Torget den 1 oktober. Som en start på den rosa månaden. Vi har fått maschaller att tända och "sälja" för att samla in pengar och informera om bröstcancer.
Just nu håller vi på att planera och fundera på aktiviteter vi kan hitta på under eftermiddagen/kvällen som vi står där. Så är det någon som har något bra tips på sätt att samla in pengar från allmänheten när de är ute och lördagsshoppar, dela gärna med er till mig!

Och sen har vi min superengagerade vän Åse som har startat ett nätverk för kvinnor. Scandinavian Cougar

Hon har energi och engagemang för ett helt kompani!
Just nu håller hon på att styra upp en aktivitet på Vaksala Torg i Uppsala den 15 oktober.

Boob Market
              
 Det Vaksala Torg bland annat är känt för här i Uppsala är att det alltid är marknad där på lördagar, och just den här lördagen håller Åse på för fullt med att förvandla till en enda jättestor insamling på så många vis som möjligt till förmån för bröstcancer! Beundransvärt!
Är du i Uppsalatrakterna och känner att du vill hjälpa till på något vis så hör av er till Åse, ju fler desto bättre.

Själv har jag lovat att ställa upp på en intervju med en journalist som hon har "raggat upp". Den kommer att publiceras på hemsidan om några veckor.
Den vinkel vi oftast läser i tidningar är den att 80% av alla som får bröstcancer blir friska. Så, jättebra, det tycker jag verkligen, men de resterande 20% finns också. Vi som lever med kronisk cancer.
Och det är den vinkeln jag vill vara med och bidra med.
Ska bli spännande att se hur den blir.
Jag återkommer med länk när den finns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar