måndag, november 19, 2012

Behandling 15c

Det dröjde inte många timmar i fredags tills sköterskan ringde från ODA för att tala om att mina blodvärden var för låga.
Jag måste ta om proverna på måndag morgon.
Efter den plågan på vårdcentralen! Min hand var fortfarande alldeles öm och blå. Vad meningslöst det kändes. Insåg på en gång att måndagar är ingen bra dag att få behandling, eftersom bodprovet då alltid kommer att tas på fredagar och det ger inte kroppen tillräckligt med tid att återhämta sig.

I helgen har vi tagit det lugnt, jag har pysslat lite här hemma. Barnen har haft kompisar här att leka med. I går tog vi en sväng till IKEA. Vi behöver lite nya bord här hemma, men hittade inget som kändes helt rätt. Så vi kom hem med en massa andra småsaker som jag egentligen inte vet om vi behöver, men så är det väl jämt när man hamnar där?

Idag var jag alltså tvungen att gå upp strax efter 07.00........förstår ni vilken utmaning det var för mig? Upp kom jag i alla fall och sen bar det av mot Ackis för att ta nya blodprov.
Eftersom det var måndag morgon så hade jag förväntat mig jätteköer vid provtagningen. Men det var helt ok faktiskt, behövde inte vänta i timtals som man får göra där ibland. Och sköterskan som skulle ta provet insåg ganska snart att det var ingen idé att försöka att sticka mig i armen eller på handen så det blev ett stick i fingret! Jag frågade även vad de brukar göra när det inte funkar att sticka i arm och hand längre. Svaret jag fick är att då brukar de oftast sticka i fötterna!!! Aj! Jag hoppas verkligen att de inte kommer att behöva göra det på mig.

Sen var det bara att sätta sig i cafeterian och vänta på att klockan skulle bli 11.00 för att få reda på om det skulle bli behandling eller inte.

Blodvärdena var bättre än i fredags, men inte helt ok så det bestämdes där och då att jag skulle få behandling men en reducerad dos. Bra tyckte jag, vill inte riskera något nu och vara utan cellgifter när det har växt i kroppen!
Väl hemma igen så har jag nu fått sitta på soffan och vilat i någon timme.
Nu är det dags att hämta hem barnen.

2 kommentarer:

  1. Varför måste de sticka dig? Har du inte en port?
    Hoppas att de hittar en annan lösning. KRAM Ann-Sofie

    SvaraRadera
  2. Fy så jobbigt du har det nu! Känner igen det där med uppskjuten behandling...Jag tog alltid blodprov i fingret när jag gick på Taxol, be att få en värmedyna att ha i handen medan du väntar på din tur. Hoppas du får ha det lite lugnt o skönt nu.

    Kram Sofia

    SvaraRadera