måndag, augusti 15, 2011

Avkopplande helg


Helgen har varit väldigt skön och avkopplande.
Vi kom fram till Sunne och Selma Spa mitt på eftermiddagen i fredags. Det är första gången vi är där så vi började med att gå runt och titta lite på hotellet och vad som fanns.
Det är ganska stort, men jag tror inte att alls att det var fullbokat för det var inte mycket folk som man kunde se någonstans. Vilket är skönt tycker jag. Vi bytte om nästan på en gång och gick ner till badet. Och där var det väldigt behagligt och gott om plats. Vi satt mest i bubbelpoolen och njöt.
Det fanns pool att motionssimma i också, men det funkar inte för mig, eftersom det gör ont i ryggen.
Efter några timmar där gick vi till rummet och fixa till oss innan vi gick till "loungen" och åt den största räksmörgåsen jag någonsin satt tänderna i. Den var enorm! Känns överflödigt att säga att jag blev proppmätt.
I lördags så började vi dagen med frukostbuffén, sen promenerade vi in till Sunne och titta runt där i affärerna. Lina gjorde några fynd på rean, men jag hittade inget speciellt. Det jag letade efter mest var en öppen hårfrisör.
Hårfrisörsalonger fanns det gott om, en i var och varannat hörn, men ingen som var öppen på en lördag. Besviken. Jag behöver verkligen klippa till mina fjun nu, jag har tappat ganska mycket hår nu och behöver klippa till det jag har till en snygg kort frisyr. Och när jag väl har bestämt mig för något så vill jag göra det omedelbart bums!
Vi åt god lunch, bakad potatis med skagenröra och gick sen tillbaka till hotellet lagom till ett "Relax-pass" började. Det var lite som meditation. Man fick ligga på en matta med en filt över sig i ett mörkt rum med tända ljus och sedan pratade instruktören oss igenom ett avslappningspass. Gissa vem som somnade?? Jag var väldigt trött efter att ha gått runt i flera timmar och kunde inte hålla mig vaken!

Någon timme senare var det dags för ett Zumba pass. Jag var lite orolig för hur min kropp skulle kunna vara med på ett helt pass, men jag ville verkligen prova Zumba. Så jag bestämde mig för att vara med men göra alla rörelser efter min egen förmåga. Och det var kul. Jag har ju inte riktig rytmen i blodet om man säger så, men jag försökte att dansa med i min egen stil och efter min egen ork.
Och jag var inte den enda nybörjaren i rummet. Det var killar och tjejer av alla åldrar och storlekar.

Till middag åt vi grillbuffé på en restaurang vid vattnet inne i Sunne, det var mysigt och härlig kvällssol. Sen vid lunchtid igår så bar det av hemmåt igen. Eftersom det tar ca 4-5 timmar att köra dit så ville vi inte åka försent och hamna i söndagstrafiken. Och planen funkade, vi kom hem vid femtiden.
I bilen på vägen hem så började vi prata om att vara "sockerberoende", eller hur lätt kroppen blir beroende av socker. Hur kan kroppen tycka att godis är sååå gott?? Så vi bestämde oss för att chocka våra kroppar och skakade hand på ett "sockerlöfte". Vi ska inte äta något godis, choklad, glass, kakor eller något annat onyttigt alls på en månad med start idag, måndag. Förhoppningsvis när det har gått en månad så har kroppen "glömt bort" vad socker är och vill inte ha godis!

När jag kom hem så låg det ett brev från Bröstcancerföreningen och väntade.
 För några månader sedan skickade jag (efter ett tips från en BC-vän) in en ansökan om att få komma med på en helg för unga kvinnor med metastaserad bc på Diösgården i september. Det fanns bara 8 platser så jag var inte helt säker på om jag skulle få komma med eller inte. Men i brevet var glada nyheter, jag kom med. Jag ser verkligen fram emot den helgen och att få träffa och umgås andra tjejer i samma situation. Tur att det inte är så långt tills dess.

Utsikt från hotellrummet


2 kommentarer:

  1. Låter som en riktigt härlig helg! :) Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig helg ni haft! En riktig energipåfyllning låter det som!!!
    Hoppas att vi ses på Diösgården! Kram Helena

    SvaraRadera