torsdag, januari 24, 2013

Hemma igen

Jag kom hem från London i tisdags kväll.
Igår var det bara upp och åka till Ackis för min röntgen. Medans jag drack min kontrast så passade jag på att luncha med Veronica. Det var alltför länge sedan vi sågs så vi hade massor att prata om.

När Veronica åkte vidare och jag fortfarande hade lite tid över innan jag måste vara tillbaka för min röntgen, så gick jag till lab och lämnade blodprover inför mitt läkarbesök på måndag. Eftersom jag nu inte har blivit stucken i armen/handen på ett tag så trodde jag (dumt nog) att det skulle funka. Sköterskan hittade ett bra ställe (trodde hon) i armvecket, så det ville hon spara åt röntgen.
Hon prövade några gånger på nedre armen/handen, men det gick inte heller, så till slut så sa jag åt henne att sticka i min andra arm. Eftersom jag är opererad på höger sida är infektionsrisken mycket högre, och man ska därför egentligen undvika att sticka in den armen. Men nu blev det så i alla fall, och jag fick bekräftat att jag gör helt rätt som går till vårdcentralen för mina prover och kommer att fortsätta att göra det.

När jag kom upp till röntgen så låg de efter tidsmässigt och jag fick vänta en halvtimme längre. Till slut fick jag komma in, och så började stickandet i armen igen.....
Hon stack ett par gånger i armvecket, sen fyra-fem gånger på handen...... sen kom hennes kollega ut, som antagligen hade mer vana, tog ett rejält grepp om min hand och stack in nålen och det funkade!

Själva röntgen gick snabbt och bra som vanligt.
Det enda jag funderar på nu är varför de inte röntgade huvudet utan bara kroppen. Men det är ju inget som de kan svara på där, utan jag får ta den frågan med Dr G på måndag.
Hur jag tänker är att eftersom jag får cellgifter nu som inte når upp till huvudet så vill jag ju ha koll på vad som händer där uppe.
Vi får höra på måndag hur Dr G tänker.

London -
Ja, först och främst så valde vi samma dag som snön att resa till London.
Det var egentligen meningen att Lina som bor nära Gatwick skulle komma och hämta oss så vi kunde luncha hemma hos henne innan vi åkte till vårt hotell. Men det var så snöigt och isigt att hon inte kom ut med bilen och tur var väl det för det var kaos på vägarna. Plus att tågtrafiken in till London var lite hur som helst. Så vi ville bara in till London så fort det gick eftersom ingen visste när nästa tåg skulle gå, och enligt väderprognosen så skulle vädret bli ännu värre på eftermiddagen/kvällningen.
Planet blev till slut bara ca 40 minuter sent, och vi väntade på tåget i ca 20 minuter. Så det gick absolut över förväntan.

Resten av helgen har vi mest shoppat och ätit.
Lina kom in till London på lördagen och var med oss och shoppa hela dagen, jättekul och trevligt hade vi. Men på söndagen fick jag lida av att jag gått hela dagen innan. Min kropp och framför allt ryggen var helt slut och gjorde ont. Söndagen blev därför en vilodag för mig, medans syster yster begav sig ut till affärerna igen. Jag gick runt kvarteret där vi bodde för en liten promenad och för att sträcka på benen, men mycket mer än så blev det inte.
Jag samlade krafter till måndagen, då åkte vi nämligen ut till Lakeside som är ett shoppingcenter som ligger ca 30 min med tåg utanför London. Där kan man shoppa i dagar om man vill.
Självklart så blir det mycket tid man går runt, men jag satte mig ner med jämna mellanrum för att vila kroppen lite och det gick bra.
Vi avslutade dagen där ute med en god middag på Strada innan vi tog tåget tillbaka hem till hotellet.

Flygresan hem i tisdags gick också väldigt bra, allt flöt på och bilen startade galant när vi väl var framme på Arlanda. Direkt märkte vi att här är det vinter på riktigt, -15 är kallt. Engelsmännen tyckte -2 var kallt.
Det har i alla fall varit jätteskönt att komma iväg själv lite, en paus i vardagen och allt blir ju ännu trevligare när man har kul resesällskap!

Så här fin utsikt får man när man väljer att bo på ett hotell i centrala London, nära tåg och tunnelbana.

Det här fotot är taget söndag eftermiddag, då hade den mesta snön som låg på marken börjat smälta.